We schreven eerder al dat Honda bezig is aan een nieuwe Superbike, maar recent kwam er meer info aan het licht over de 2017 CBR1000RR Fireblade. Die motor zou een erg complete update krijgen met meer power, betere elektronica en minder gewicht naast een semi actieve Öhlins vering.

Dat Honda een beetje achterloopt in de ontwikkeling van hun sportmotoren is een understatement. De laatste Blade mag dan nog wel successen opstrijken in het WSBK, maar op straat is hij geen partij voor geavanceerde pk-kanonnen als Yamaha’s R1, Kawasaki’s ZX-10R  of voor de Europese Superbikes.

Hier wil Big Red nu verandering in brengen, al zou dat volgens MCN gebeuren door een grootse update die voornamelijk gericht is op gewichtsverlies en een betere veringsetup. Het huidige vermogen van 175 pk moet uiteraard groeien, maar waarschijnlijk blijft het pk-cijfer hangen rond de 180 – toch een stuk minder dan de gemiddelde 200 pk van de concurrentie.

Welke updates zullen er concreet zijn?

We mogen ons verwachten aan een compleet nieuw RAM-air systeem, een hertekende airbox, een nieuwe injectie en een stuk minder interne frictie in het motorblok wat de pk’s enkel maar te goede kan komen. Een andere grote aanpassing is de nieuwe Bosch elektronica – inclusief IMU –  die Honda’s zware C-ABS moet vervangen. Meteen goed voor een gewichtsverlies van 7 kilo en een beter ABS, tractiecontrole, anti-wheelie en de toevoeging van bochten-ABS. Om de euro4 norm te behalen zal de uitlaat wel een stukje zwaarder worden, al kan dit gewicht elders gecompenseerd worden.

De styling zal slechts subtiel veranderen. We er van uit dat de Fireblade wel wat trekjes van de nieuwe CBR250RR zal vertonen waarmee Honda aan het teasen is. Verwacht je dus aan een iets scherpere neus met twee LED-strips.

Honda zou ook Öhlins veren monteren, meerbepaals de semi-actieve Smart EC veren die we voor het eerst zagen op de Ducati Panigale 1299 S. De nieuwe versie voor de Fireblade zou iets geavanceerder zijn, als zijn de details hierover nog niet bekend. To be continued…

yamas

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts