“De toekomst van het Autosalon hangt aan een zijden draadje”, zo kopt De Tijd vandaag. Het is geen nieuws dat er een crisis heerst in de autosector en dat lijkt nu ook door te dringen tot in Brussel. Volgens De Tijd ligt de beslissing momenteel bij Stellantis (Peugeot, Fiat, Opel, Citroën) topman Carlos Tavares. Organisator Febiac onthoudt zich voorlopig van verder commentaar.

Afgelopen jaar daalde de automarkt in België met 21,5% (Bron: Febiac). De coronacrisis wordt als grote schuldige met de vinger gewezen, al werd het al eerder duidelijk dat consumenten op de dool zijn door de huidige elektrificatie van het wagenpark. Keuzestress zorgt voor uitstelgedrag, terwijl we intussen post-corona opnieuw in een mobiliteitscrisis terechtkomen.

Wat sommige organisaties maar graag als de doodsteek voor de auto beschouwen, lijkt in de eerste plaats alvast een serieuze opdoffer voor sectorvereniging Febiac te worden. Zij haalt immers een grote bron van haar inkomsten uit het Salon dat in 2021 reeds uitgesteld werd door de coronacrisis. Nu de D’Ieteren Group (Volkswagen, Audi, Seat) reeds aangegeven heeft van niet deel te nemen en andere merken lijken verder te gaan met de eigen salons en evenementen die ze in 2020 op poten zetten, kan het dus goed zijn dat de Heizelpaleizen in januari leeg staan.

En wat met de motorfiets?

Deze veronderstelling komt niet toevallig kort na het einde van de IAA, oftewel de Internationale Automobil-Ausstellung die zich afgelopen jaar snel omdoopte tot IAA ‘Mobility’ en verkaste van Frankfurt naar München. Daarmee legde de organisatie een zware nadruk op elektrificatie en de modal shift, met talloze presentaties van alternatieve vervoermiddelen op het programma. Veel elektrische wagens uiteraard, maar ook drones, fietsen, speedpedelecs, bussen, zelfs robots stalen de show terwijl enkel Husqvarna en BMW op de proppen kwamen met enkele elektrische lichtgewicht motorfietsen. Op onderstaande affiche kan u gerust één missende voertuigcategorie bedenken.

Mocht het Salon van Brussel verdwijnen, dan verdwijnt daarmee ook een uitstalraam voor de motorsector richting de talloze ‘autobezoekers’. Toch leren we uit de inschrijvingscijfers van 2021 dat de motoren het niet slecht doen, sterker nog, in tegenstelling tot de -21% bij de auto’s konden de motorfietsen een lichte groei van 3,5% optekenen. Toegegeven, Febiac organiseerde wel 3 weekends lang een ‘Pop-up motorsalon’ met prijzen die je kon winnen bij de dealers zelf, al leerde een rondvraag bij verschillende dealers dat deze actie geen overdreven succes kende.

Indien u toch erg fel uitkijkt naar het Salon van Brussel, dan biedt een terugblik op de IAA jammer genoeg weinig goed nieuws: De Duitse beurs viel op door de afwezigheid van grote spelers…waaronder ook de Stellantis groep.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts