Dat volgend jaar het jaar van de supernakeds wordt, is geen nieuws. Maar nu er naast een Ducati V4R, KTM Superduke en mogelijks een BMW S1000R ook nog een nieuwe Kawasaki Z (met supercharger!) komt, is het hek helemaal van de dam.

Buiten dit beeld van een supercharger rotor en het Z-logo, valt er visueel niets uit het filmpje af te leiden. Wel horen we op de achtergrond het typische H2 geluid.

Kawasaki is vooralsnog het enige motormerk dat supercharger technologie in het gamma heeft en wat begon als een prestigeproject met de H2R is intussen uitgegroeid tot een volwaardig top-end van het gamma. De H2SX ‘turbo-tourer’ is zowat het groene neusje van de zalm voor een breed publiek, terwijl de straatlegale H2 een ultieme musclebike is.

…hoog tijd om dat motorblok dus in een nakedbike te stoppen!

Of dat moeten ze toch gedacht hebben bij Kawasaki om de strijd in het supernaked segment vol aan te gaan. Het is geen geheim dat de vorige editie van de Z1000 – ondanks het hele ‘Sugomi’-verhaaltje – nooit helemaal de behoeften van sportieve rijders kon inlossen omdat de dikste Z zowel qua pk’s, elektronica en ook wel qua rijwielgedeelte punten liet liggen t.o.v. de concurrentie.

Een H2 zonder de kuipen geeft al een mooi beeld van de basis waarop de nakedbike kan bouwen. Noteer vooral de grote luchtinlaten om de supercharger te voeden.

Met de komst van een nieuwe dikke nakedbike met supercharger is het duidelijk dat Kawasaki er weer voor kiest om een aparte koers te varen, al zou het dit keer wel eens een schot in de roos kunnen worden.

Wie er nog aan twijfelde of de toekomstige nakedbikes echt gaan meedoen aan een 200pk-wedloop, mogen bij deze gerust zijn: volgend jaar wordt een wedstrijdje ‘om ter verste pissen’ tussen de fabrikanten zoals we nog niet vaak gezien hebben.


Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts