Honda Benelux roept de 2020 Fireblade opnieuw naar de dealers. Waar de motor eerst geplaagd werd door problemen met de drijfstangen, gaat het nu om een schakelpootje dat kan afbreken.

Honda’s nieuwe Fireblade breekt voor het eerst sinds jaren compleet met het oude model. Met 217 pk hoort deze motor bij de krachtigste superbikes op de markt, al had Honda ook serieus wat goed te maken. De vorige uitgave behaalde nog wel enkele racesuccessen, maar borduurde nog steeds verder op het oude 2008 (!) model. Zeker in het roadrace-wereldje zal die generatie Blade herinnerd worden om de versnellingsbakproblemen en enkele bijhorende crashes van grote namen.

Snel verholpen

Voor 2020 gooide het merk daarom over een compleet andere boeg met de focus puur op circuitgebruik. Maar nog voor de particuliere klanten hun Fireblade in ontvangst namen, was er bij de raceteams al sprake van geplofte motoren. Honda vaardigde een eerste recall uit m.b.t. tot de drijfstangen, waarna er nu nog een (gelukkig minder ernstig) probleempje opdook.

De schakelpook zou bevestigd zijn met het verkeerde aanhaalmoment, waardoor hij bij extreem gebruik – lees: flink doortrappen bij het terugschakelen – kan afbreken. Fireblade eigenaars worden via hun dealer verwittigd, het probleem is immers snel verholpen.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts