Vanaf 2018 komen er op alle grote snelwegen in ons land trajectcontroles. Er worden duizenden camera’s geïnstalleerd die nummerplaten herkennen en snelheidscontroles uitvoeren.

“Op zowat het hele snelwegnetwerk zul je je aan de snelheid moeten houden”, aldus Vlaams mobiliteitsminster Ben Weyts (N-VA). Momenteel is er in Vlaanderen nog maar op twee plaatsen een trajectcontrole, nl. op de E17 aan het viaduct van GentBrugge en op de E40 tussen Erpe-Mere en Wetteren.

Verkeersexperten zijn het eens dat deze trajectcontroles een goede zaak zijn voor de verkeersveiligheid: “De pakkans is bepalend voor het gedrag van bestuurders: het is de bedoeling dat mensen op elk moment gecontroleerd kunnen worden”, zegt Werner De Dobbeleer van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Momenteel is overdreven snelheid een factor in één op de drie verkeersongevallen met doden of zwaargewonden. Dankzij de trajectcontrole op de E40 daalde het aantal verkeersongevallen met 43 procent.

Nummerplaatcontrole

De verkeersveiligheid is echter niet de belangrijkste oorzaak voor de installatie van deze controles. In de eerste plaats gaat het om een manier om nummerplaten te controleren. Dit kan dan gebruikt worden in de strijd tegen het terrorisme en criminaliteit. Er worden 200 extra agenten aangeworven om de camera’s te bemannen. Het totale kostenplaatje van de traject- en nummerplaten controles bedraagt maar liefst 35 miljoen.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts