2017: Supersport 300 categorie in WorldSBK

De FIM en Dorna hebben een akkoord gesloten over een nieuwe opstapklasse in het World Superbike kampioenschap. De Supersport 300 klasse moet ruimte bieden voor de groeiende markt van lichtgewicht sporters als de Yamaha YZF-R3 en de KTM RC390.

Het concept voor deze klasse ontstond uit gesprekken met de fabrikanten. De verkoop van 600cc supersportmachines zit in het slop en de 300cc klasse groeit snel. Meer en meer fabrikanten hebben een 300cc-machine, al zijn ze allemaal lichtjes verschillend en hebben ze verschillende cilinderinhouden.

YZF-R3, Ninja 300, RC390, CBR500R

Daarmee komt ook de grootste uitdaging: de verschillende motoren gelijkwaardig tegen elkaar laten uitkomen, zonder dat het prijskaartje de pan uitswingt. Voor 2017 zijn er vier machines gehomologeerd: de Yamaha YZF-R3, de KTM RC390, De Honda CBR500R en de Kawasaki Ninja 300.

schermafbeelding-2016-09-27-om-20-10-35

Minimumgewichten en maximum toerentallen zullen een rol spelen, al willen de fabrikanten dat de motoren zo origineel mogelijk blijven. Motor en frame moeten bijna ongewijzigd blijven, enkel het verwijderen van de secundaire gasklep is toegestaan. De elektronica moet standaard voorzien zijn, of via een aparte, gehomologeerde racekit van de fabrikant of Dorna. Daarboven wordt dataloggen streng aan banden gelegd, net zoals veranderingen aan de uitlaat. Hieronder leest u het officiële bericht van Dorna.

 

 

 


New FIM Supersport 300 World Championship Set to Begin in 2017

FIM and Dorna WSBK Organisation announce the creation of the WorldSSP 300 Championship for 2017

This new production-based platform is designed to be the new beginner class for the WorldSBK Championship, feeding the higher categories with new talents in the near future. This class will be a perfect window for the various manufacturers to showcase their new range of lightweight 300 sport bikes that are emerging in the marketplace. The category is devoted to building rider potential and discovering new talents worldwide, with a minimum rider entry age of 15.

“This new platform will be the perfect environment for developing future talent,” said Vito Ippolito, President of FIM. “The intention of WorldSSP 300 is to create a benchmark for National Championships to follow. We want to offer an environment that is regulated and relatively equal in which future talent can grow, and where manufacturers can accompany young riders as they take their first steps towards stardom.”

“The focus is to have an affordable Series for these young competitors,” said Javier Alonso, WorldSBK Executive Director. “There has been great interest for low-capacity motorcycles in this sport and the new WorldSSP 300 class strives to offer that. It will be promoted by Manufacturers as an easily accessible championship, the best possible platform to grow future stars where Manufacturers can accompany riders from an early age and as they progress through their career.

Een volledige lijst met de technische informatie en regels, vind je hier.