Vanaf 1 januari 2017 zal Eurosuper 95 brandstof verdwijnen. In de plaats daarvan komt E10, een brandstof met 10 procent ethanol die moet helpen om 10 procent hernieuwbare energie aan te bieden tegen 2020. Oudere voertuigen zullen vanaf dan duurdere Super 98 moeten tanken.

E10 zal Euro95 brandstof vervangen in de benzinestations vanaf januari 2017. Deze maatregel past in een Europese trend, ook in de buurlanden maakt Euro95 plaats voor E10. Het probleem is dat oudere voertuigen problemen kunnen hebben met SP95-E10. Geschat wordt dat 10 procent van alle ingeschreven voertuigen in België geen SP95-E10 kunnen slikken. De eigenaars zullen dus moeten overstappen op Super 98.

De brandstofverkopers moeten erop mikken om 8,5 procent van hun totale verkoop in E10 bio-ethanol te kunnen realiseren. Geen eenvoudig objectief, en dat kan op termijn ook zijn gevolgen hebben voor Super 98. Want als er bij gebrek aan Euro95 een te sterke stijging komt in de verkoop van Super 98, kunnen er nog andere, onbepaalde maatregelen volgen.

En ook voor de E10 brandstof zelf geldt er een lichte prijsstijging ten opzicht van Euro95, het zou gaan over 1 tot 3 cent per liter. Maar dankzij de lagere calorische waarde van de bio-ethanol zou het verbruik ook iets hoger liggen. Om te weten of jouw motorfiets geschikt is voor E10-brandstof kan je best je dealer contacteren.

 

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts