Pepo Rosell van het Spaanse XTR Pepo bouwt doorgaans compacte, sportieve customs. In een vorig leven waren dat vooral Ducati’s maar hij heeft zich een paar jaar geleden ook wel ‘ns aan een Harley gewaagd. De opdracht voor deze custom kwam nu van een klant die ‘Gabrielle‘, dat vorige custom project met een Dyna Super Glide, gezien had. En hoewel Pepo wel meer houdt van die compacte, sportieve customs wou hij deze uitdaging toch aangaan.

Het plan: een sportievere, meer ‘Europese’ Harley bouwen met betere remmen, minder gewicht en meer power, en met een ‘normale’ zithouding. Klinkt simpel genoeg.

De uitvoering: de bike-build start met een proper uitziende XL883 uit 1992. De power komt van de ombouw naar een 1200 blok. Dat gebeurt wel vaker met deze sportsters en komt als geen verrassing. Daarnaast kreeg het blok andere compressiezuigers en een Andrews krukas wat voor een licht gewijzigde slag en meer power zorgt, een Mikuni carburateur met Pepo’s eigen ontworpen luchtfilter en een volledig op maat gemaakte 2-in-1 uitlaat. Een Screaming Eagle programmeerbare tuning kit laat de motor perfect draaien.

Om dit alles in toom te houden, moeten ook de vering en de remmen er aan geloven. Vooraan werd de standaard voorvork vervangen door die van een GSX-R750 uit 1992 met de dubbele remschijven van NG, radiale remklauwen van Discacciati en staal-met-kevlar remleidingen.

De remmen achteraan zijn een mix van NG en Brembo. De shock is een ander paar mouwen. De hele achterkant werd verbouwd waardoor de dubbele shocks verdwenen en plaats maakten voor een op maat gemaakt Hagon shock.

Als de tank er verdacht bekend uitziet, dan is dat waarschijnlijk omdat ze van de Yamaha SR500 komt. Ook andere onderdelen werden gerecycleerd. Zo komt de tankdop van een Laverda, de zijpanelen van een Triumph Legend TT en de koplamp van een Mash 125.

Al de rest is handgemaakt, van de spatborden, voetsteuntjes tot het zitje en de dashboardbehuizing. Enkel de paintjob liet Pepo over aan andere professionals, met een kleur gekozen door de klant en die perfect past bij zijn favoriete helm.

Het resultaat: een in alle betekenissen van het woord supersnelle Sportster die ook nog ‘ns goed hanteerbaar zal zijn op de meer bochtige baantjes.

 

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

 

About The Author

Related Posts