Zestien jaar na de eerste Ducati Multistrada van de assemblagelijn rolde, heeft dit model nu de mijlpaal van de 100.000 exemplaren bereikt.

In de Ducati fabriek in Bologna rolde deze week de 100.000ste Multistrada van de band, zestien jaar na de lancering van het model. Multistrada nummer 100.00 was een 1260 Pikes Peak-versie die een gepersonaliseerde lasermarkering op de kroonplaat mee kreeg. De motor werd door niemand minder dan Claudio Domenicali, CEO van Ducati, persoonlijk overhandigd aan de gelukkige koper: Dave Hayward – een Duitse Ducatista die zijn Multistrada bij de dealer in Düsseldorf had besteld.

Door de jaren heen zat Ducati zat met deze Multistrada altijd op de eerste rij als het om technologische snufjes ging. In 2010 was de Multistrada de eerste motorfiets met riding modes, waarmee je het karakter van de motorfiets kan aanpassen. Met de D|Air versie, die in 2014 gelanceerd werd, introduceerde Ducati de eerste motorfiets met een airbagsysteem, door een speciaal jasje met airbag dat in contact staat met de motor. In 2015 werd het de eerste motorfiets op de markt gebracht met een motorblok met variabele timing: de Testastretta DVT (Desmodromic Variable Timing).

Naarmate de technologie evolueerde, evolueerde ook de betrouwbaarheid. Steeds langere en strengere ontwikkelingstests werden toegepast. Productieprocessen en materialen werden verbeterd, numerieke simulaties aangescherpt. Daardoor hebben de Multistrada 1260 en 950  motorblokken tegenwoordig een klepspelingcontrole om de 30.000 km – drie keer zoveel als bij de eerste versie.

Ondertussen werkt Ducati al volop aan de volgende versie van de Multistrada en in 2021 mogen we  naast de tweecilinder 1260 en 950 motorfietsen ook een model met een specifiek V4 motorblok verwachten.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Related Posts